منطقه دشمن زیاری

دشمن زیاری یکی از بخش های شهرستان ممسنی است که در ۸۵ کیلومتری غرب شیراز واقع است.

منطقه دشمن زیاری

دشمن زیاری یکی از بخش های شهرستان ممسنی است که در ۸۵ کیلومتری غرب شیراز واقع است.

دل نوشته های یکی از اهالی دشمن زیاری.................

 

دشمن زیاری سرزمین بی ستاره.......... 

 

 

دشمن زیاری سر زمینی که در هفت آسمان یک ستاره هم ندارد........... 

 

دشمن زیاری یکی از بخشهای شهرستان نورآباد ممسنی می باشدکه از جاذبه های طبیعی وهوایی  بسیار خوش در فصل تابستان برخوردار است. گویا سرزمین خاطره های من از  قلم بندگان خدا افتاده است.....

این خطه از سرزمین پهناور ایران کهن به لهجه وزبان شیرین لری گویش می کنند متاسفانه کم لطفی هایی نصیب این بخش گردیده است که مردم این ناحیه به این باور رسیده اند که در هفت آسمان یک ستاره هم ندارند.

مردمی خون گرم و میهمان نواز متعصب ودین دار وصبور  مردمی با اراده آهنین مردمی با صداقت وساده دل که از راه کشاورزی ودامداری وباغداری عموما ارتزاق می کنند دشمن زیاری از دها روستای کوچک وبزرگ تشکیل شده که پیرامون آنها را کوهستانهای بسیار زیبا وجذاب فرا گرفته است

متاسفانه عدم اطلاع رسانی  مناسب وتبلیغ باعث شده است که این منطقه گمنام باشد و مردم دیگر نواحی کشور عزیزمان آنرا نشناخته ویا حتی اسمی از آن را هم نشنیده باشند

درختان بلوط با عظمتی مثال زدنی بر تارک کوهها ودشتهای این منطقه قدرت نمایی می کنند.کوههای سرزمین من پوشیده از انواع واقسام درختان جنگلی همچون بنه وکیکم وتنگیز وارژن وبن یو وصد ها درخت دیگر که در میان آنها بلوط با قدرت هرچه تمام تر خود نمایی می کند.

قسمت عظیمی از زمینهای دشمن زیاری پوشیده از باغهای انگور در انواع مختلف ومتنوع می باشد که غوره وانگور در این منطقه از شهرت به سزایی برخوردار است که متاسفانه باز هم به دلیل عدم رسیدگی کافی سالانه صد ها تن غوره وانگور باغداران زحمت کش به هدر می رود وصدایشان هم به جایی نمی رسد.وقتی که به درد دلهای آنها گوش فرا می دهی به حقیقت حرفایی برای گفتن دارند که دل هزاران انسان آزاده ای را به درد می آورد.

باغات انگور این منطقه چنان زیبا ودلنشینند که در فصل تابستان از اطراف واکناف به قصد تفریح وسیاحت به این ناحیه روی می آورند تا ساعتی از دود ودم های شهر آسوده گردند.آب را از ابر خدا بدون منت بندگان خدا دریافت می کنند ومیوه های شیرین خود را پیشکش همان بندگان خدا می کنند .

زادگاه حقیر دهکده ای بنام کیکمدان بود که روی نقشه اصلا جایی ندارد و یکی از روستاهای بخش دشمن زیاری که اکنون دیگر چیزی از آن باقی نمانده است البته عده ای هنوز نمی خواهند باور کنند که دیگر کیکمدانی نیست هنوز به این روستای به جا مانده از دیار خاطره ها پایبند هستند  . دشمن زیاری با مرکز تلمبه خانه حسنی در درجه اول وسپس روستاهای  سردشت ومشایخ ودهگب وحسنی وکلاه سیاه و...از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نیستندومردمش صبورانه با مشکلات می سازند ودردشان را بر سجاده نماز با خدای خود در میان می نهند. استعدادهای درخشانی در میان جوانان این ناحیه نهفته است که به علت عدم شکوفایی برای همیشه مستتر می ماند و به خاموشی می گراید. امکانات ورزشی صفر پارک محله ای صفر امکانات پزشکی وبهداشتی ودرمانگاهی فقط به خاطر خالی نبودن غریضه ...

بلای خانمان سوز اعتیاد دامن گیر این سر زمین افسانه ای شده است که دلیل عمده آن بیکاری جوانان بوده که راه به جایی ندارند از نظر اقتصادی وضعیت اسف باری زندگی می نمایند ونا خواسته طعمه این پدیده شوم می گردندکه سر انجامی جز خفت وخواری ندارند .

روی سخنم با عزیزانی است که در بحبوحه انتخابات دسته به دسته در مراسمات ومساجد حضور پیدا می کنند وبرنامه های کاری آنان را که می شنوی از رویاهای شیرین این مردم زجر کشیده داد سخن می دهند اما افسوس وهزار افسوس که بعد از رسیدن به مسند مورد نظر دشمن زیاری ومردم خونگرم وبا استعدادشان به فراموشی سپرده می شوند این مردم آنقدر غیرتمند وبا تعصبند که به فتوای مقام معظم رهبری ودیگر عزیزان مسئول صادقانه پای صندوق های رای حاضر می شوند  وبه تکلیف ووظیفه ملی خود عمل می نمایند اما دریغ از این همه مهربانی که کسی به آنها ارج نمی نهند.

دشمن زیاری از جاذبه های طبیعی بر خوردار است که هر کدام به اسمهای محلی در بین مردم منطقه شناسایی می شوند از جمله چشمه سردو، چشمه گرازی ،شلدان ، لهمشی وچاه دشت دیده بان .در کوه مشرف به تاسک چشمه ای در دل کوه می جوشد که به چشمه تپ تپو معروفیت دارد. این چشمه از دل سنگ عظیمی قطره قطره به پایین می چکد ودر فصل تابستان چوپانان مهربان وساده دل را به گوارایی خود مهمان می کنند.  بردر  ،تل سوخته رو  ،چشمه نونی چشمه داز،از دیگر جاذبه های منطقه است. کوه تاسک با عظمتی مثال زدنی در این قسمت واقع شده است که چشمه زیبا وگوارایی بنام کریکک در قسمت پایین آن خود نمایی می کند در بهار وتابستان که دامداران به آن قسمت کوچ می کند آز آب شیرین وخنک این منطقه نوش جان می نمایند

هدف این بنده حقیر در ابتدا شناساندن خطه دشمن زیاری به هم استانیها وهم وطنان می باشد و سپس در صورت داشتن لیاقت صدای مردم این بخش باشم که مسئولین عزیز اندکی به این ناحیه بیشتر توجه فرمایند ..

می خواهم اندکی به عقب برگردم زمانی که این حقیر نگارنده این مطالب تلخ می بایست درس می خواندم وبا سواد شوم.روستای من سردشت دیده بان مدرسه راهنمایی هم ندارد مسجد هم ندارد وهنوز هم که هنوز است ندارد. درمانگاه وخانه بهداشت نداشت وهنوز هم ندارد . این دلایل باعث مهاجرت اهالی روستا به روستاهای هم جوار وشهرها گردید.همسالان من در شرایط سخت جوی وزمستان سرد مسافت سردشت تا درک تیرتاج را طی می نمودند تا در مدرسه راهنایی آنجا تحصیل نمایند هر روز صبح در آن سرمای شدید پیاده می رفتند غروب بعد از اتمام کلاس بر می گشتند.خوانندگان عزیز این مطالب را می خوانند ولی توقع دارم  لحظاتی خود را به جای پسران کم سن وسالی بگذارند که این مسافت طولانی را در آن برف های چند متری طی می کردند تا به موقع سر کلاس درس حاظر شوند .باور کنید نان خالی را درون دستمالی می گذاشتند وآن را در زیر بوته یا سنگی پنهان کرده که مثلا ظهر ناهار میل نمایند اما سر ظهر یا مورچه به دستمال نان هجوم آورده بود یا خوراک چهار پایان گردیده بود واین کودک باید تا غرب گرسنگی را تحمل نماید ودم نزند . از یاد آوری ان روزهای سخت مو بر بدنم راست می گردد واشکم جاری می شود .

فقر اقتصادی چنان بر خانواده ها سایه افکنده بود که به یاد ندارم کسی از هم کلاسیهایم پول توجیبی داشته باشد حتی یک بار هم نشد که در دکانهایی که موش وگربه وفضله موش بیشترین اجناس موجود در آن باشد هم حاظر شوم وچیزی بخرم .قصد جریحه دار نمودن عزیزی نیست ولی حقیقتی شوم بود که مصداق عینی داشتومی بایست تحمل می کردیم.

درختان این منطقه به علت سرمای شدید در زمستان بی رحمانه با ضربات تبر از پای در می آیند تا گرما بخش محفل خانواده ها گردد هم ولایتی های من می دانند ومی دانستند که نباید درختان قطع شوند می دانستند که درختان زیبایی طبیعتند وبرای سوختن در چاله های بخاری نیستند می دانستند که درختان اکسیژن تولید می کنند علاوه بر زیبایی در وضعیت جوی هم موثر است ولی ...

آیا تاکنون لرزیدن دستان کودک چهار ساله ای را به علت سرمای شدید دیده اید؟آیا قرمزی گونه های دختر بچه ای خورد سال را که به سان لبو قرمز گردیده اند دیده اید؟آیا اشکهای طفلی بی نوا را به خاطر سرما وخالی بودن سفره نان دیده اید ؟ به خدا سوگند اینها را من دیده ام ومیبینم وهنوز هم مسائل ومشکلاتی وجود دارد وخانواده هایی هستند که اسیر غول بی رحم نداری می باشند . ولی با عزت وافتخار سر بلندی وآبرومندی زندگی می کنند شاید تلنگری باشد بر احساس مسئولین عزیز شهرستان نورآباد ممسنی وشهرستان شیراز شهر راز شهری که باغ ارم دارد باغ عفیف آباد دارد نارنجستان قوام دارد شهری که اماکن تفریحی ودیدنی دارد شهری که خیابانهای طویل وزیبا دارد و...

ولی دوستان آیا تاکنون به سهم کودک روستایی که در دهکده ای دور افتاده در دشمن زیاری زندگی می کنند فکر کرده ای؟ آیا او حق ندارد که از زیبایی های شهر راز شهری که سعدی وحافظ دارد لذت ببرند؟ سهم یک بچه روستایی آن هم در نقاط دور افتاده دشمن زیاری که در هفت آسمان هم یک ستاره نداردچیست وکجاست؟ کودکان دشمن زیاری را در یابیم تا در جوانی تا در جوانی شاهد گرفتار شدن آنان به دام اعتیاد نباشیم . دوستان عزیز نماینده قبل از رسیدن به کرسی مجلس  گاز رسانی را در اولویت کاری خود قرار دهند . دشمن زیاری جز نقاط سردسیر وبرف گیر است پس باید گاز به این منطقه وارد شود  . دشمن زیاری دارای باغات انگور زیادی است پس احداث کارخانه های آبغوره گیری یا آبمیوه گیری باید در اواویت کار ی نمایندگان باشد.

بیایید با این مردم ساده دل ومهربان شفاف باشیم بیایید با هم ولایتی های خونگرم وولایتمدار من صاداقانه تر بر خوردار نماییم. بیایید پینه های دست مردم زحمتکش دشمن زیاری را ببینیم که جای دسته کلنگ وبیل اشکال کف دست را نابود کرده است . بیایید این خطه سر سبز را در یابیم تا هم خدا وهم خلق خدا از ما راضی باشد .

دشمن زیاری را معرفی خواهم کرد با زبان بی زبانی وکم سوادی خودم . به همین اندک سوادی که به همت معلمین دانشسرای عشایری در آن زمان به من تعلیم داده اند . دریغا که در هفت آسمان یک ستاره هم قسمت سرزمین بی مثال من نگردید. از مردم غیور ومتعصب دشمن زیاری پوزش می خواهم که غیر از نوشتن این جملات نه چندان دلنشین کاری از دستم ساخته نبود من شرمنده بزرگواری واتحاد وهمبستگی ومهربانی هم ولایتی هایم هستم که با ها شاهد این اتحاد بوده ام .شاهد همدلی هااز مراسمات محلی گرفته تا مناسبات ملی ومذهبی ، شاهد تقسیم عاطفه ها بین همدیگر  برایم دعا کنید تا بتوانم دشمن زیاری را به جهان معرفی نمایم.

ایران را دوست دارم دشمن زیاری را می پرستم.     داریوش بادپا  

http://darushbadpa.blogfa.com/post/10   منبع

نظرات 4 + ارسال نظر
سارا سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:16 ب.ظ

واقعا غم انگیز بود چون خودم بچه که بودم با همه اینا دستو پنجه نرم کردم ولی فکر نکنم دیگه با این وضعیت اقتصادی که جدیدا پیش اوومده مسولا بتونن کاری بارش بکنن واقعا حیف این مردم

یکتنلرنا جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:56 ب.ظ

تو مرام ما لر ها چنین چیزی نبوده چرا مطالب سایت داریوش بادپا را کپی کرده ای ودر سایت خودت گذاشته ای
جوانمرد این کار خوبی نیست فقط میتونی اسم سایتو تو سایتت لینک کنی

سلام.
چون وبلاگ من هم تعداد بازدید کننده بیشتری داره و هم قدمت بیشتری احساس کردم بیشتر خونده میشه. در ضمن من با اسم خودشون گذاشتم و لینکشم کردم.
شما هم از خودتون قانون در نیارین وبلاگا تو مطلب گذاشتن و کبی کردن آزادن........... ولی برای خاطر جمع شدنتون یه اجازه ای ازشون میگیرم اگر اجازه نداد باکش می کنم.
موفق باشی...

سعید سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:38 ب.ظ

سلام
به عنوان یک دوست پیشنهاد می دهم شما که با هم بحث مشترکی به نام دشمن زیاری دارید با هم تبادل لینک کنید .آوردن یک مطلب بادرج منبع به هیچ وجه نه غیر قانونی است و نه خلاف مرام لری ، بلکه سعی در گسترش این مطلب و اگاهی دیگران از این مطلب است (مگر اینکه نویسنده اصلی ممنوعیت کپی را در زیر مطلبش قید کرده باشد). این جز فطرت الهی انسان است که اگر چیزی را دانست و پی برد واز آن لذت برد با دیگران در میان بگذارد اساس شبکه های اجتماعی هم بر این اصل است ضمن اینکه از آقای ابنوی تشکر می کنم که این مطلب زیبا را با ما به اشتراک گذاشتند بهتر بود در پایان این چنین مینوشتند
منبع:
http://darushbadpa.blogfa.com/post/10

سلام.
خیلی ممنونم از پیشنهادتون...
چشم، حتما این کارو میکنم.......

عباس کشاورزی دوشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:25 ب.ظ

واقعا دردتمام مردم دشمن زیاری راگفتید جالبه اما غم انگیز.سکوتیمیکنم سنگین ترازفریاد

سلام.
آره، آخرین سنگر سکوته حق ما گرفتنی نیست...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد