منطقه دشمن زیاری

دشمن زیاری یکی از بخش های شهرستان ممسنی است که در ۸۵ کیلومتری غرب شیراز واقع است.

منطقه دشمن زیاری

دشمن زیاری یکی از بخش های شهرستان ممسنی است که در ۸۵ کیلومتری غرب شیراز واقع است.

انگور تولیدی ممسنی ،ظرفیتی که قدرش را نمی دانیم !!!

 شهرستان ممسنی در استان فارس یکی از قطب های مهم تولید انگور در جنوب کشور است . در بخش  دشمن زیاری و منطقه جاوید از توابع بخش مرکزی ممسنی در حدود ۱۸۰۰۰هکتار باغ انگور وجود دارد که همگی به صورت دیم بوده و سالانه بخش زیادی از انگور ،غوره ،مویز و سایر محصولات مصرفی مرتبط با انگور را تولید و روانه بازار می کنند.

ممسنی در تولید انگور رتبه نخست را در استان فارس دارد ولی متاسفانه هیچ کارخانه ای جهت فرآوری و تولید محصولات مرتبط باانگوردر ممسنی وجود ندارد .

باغداران ممسنی انگور تولیدی خود را در بیشتر سالها بدلیل کمبود نقدینگی به صورت غوره -جهت تولید آب غوره- به فرش می رسانند که با توجه به قیمت هر کیلو غوره -۶۰۰تومان - درسال زراعی جاری-سال۹۱- به نظر می رسد؛ چنانچه دست اندرکاران بخش کشاورزی برنامه ریزی نمایند تا این محصول پس از طی مراحل داشت و تبدیل به انگور رسیده به فروش برسد بسیار مثمر ثمر تر بوده و درآمد بیشتری به کشاورزان زحمت کش منطقه خواهد رسید .

مصرف بسیار زیاد انگور و تنوع محصولات حاصل از این میوه خوشمزه ،انگور را به یکی از مهمترین میوه ها تبدیل نموده  و لازم است مدیریت شهرستان ممسنی جهت جلوگیری از خروج انگور تولیدی بخش دشمن زیاری و منطقه جاوید و فرآوری آن در سایر شهرستان های استان فارس و حتی خارج از استان چاره اندیشی نموده و نسبت به ایجاد حداقل یک کارخانه تولید آب میوه در سطح شهرستان اقدام نمایند .  

تنوع اقلام تولیدی انگور در ممسنی بسیار زیاد بوده و انگور سیاه دشمن زیاری زبان زد خاص و عام است و این روزها تولید آن شروع شده و دیدن مناظر زیبای مزارع انگور و نحوه برداشت و بارگیری آن هر بیننده ای را به وجد خواهد آورد.

امید است مدیران ممسنی از خواب غفلت بیدار شده و جهت بهره مندی از ظرفیت های بیشمار این منطقه و برون رفت از وضعیت بحرانی کنونی در حوزه های اقتصادی و معیشت مردم ومهمتر از همه اشتغال چاره اندیشی نمایند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد